fbpx

Plantaardige melk of koemelk: wat te kiezen?

Plantaardige melk is tegenwoordig erg populair, terwijl koemelk een slechte pers heeft. Maar wat is plantaardige melk eigenlijk? Wat zijn de verschillen tussen dierlijke melk en plantaardige dranken? En welke drank moet je kiezen? We maken de balans op.

Is plantaardige melk echt beter voor je gezondheid dan koemelk? Deze vraag ligt tegenwoordig op ieders lippen. 

Zeer goed verteerbare, plantaardige dranken zijn uitstekende alternatieven voor mensen die geen lactose verdragen of er allergisch voor zijn, voor mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, en voor alle mensen die bezorgd zijn om hun ecologische voetafdruk en het welzijn van dieren.

Maar wat is plantaardige melk eigenlijk?

Wat is plantaardige melk?

Plantaardige melk is een plantaardige drank die bedoeld is om dierlijke melk te vervangen. Plantaardige melk kan koemelk vervangen in een cacao, een golden milk of een matcha latte. Het kan ook worden gebruikt als alternatief voor koemelk in sauzen of gebak zoals pannenkoeken of cakes.

De belangrijkste plantaardige melken zijn soja-, amandel-, rijst-, hazelnoot-, haver- of kokosmelk.

Hoe verkrijg je plantaardige melk?

Plantaardige melk wordt verkregen door de belangrijkste bestanddelen te halen uit amandelen, kokosnoten, soja of rijst. Vervolgens worden deze componenten vermengd met water. Ten slotte worden enkele additieven en micronutriënten toegevoegd om de voedingswaarde van de plantaardige drank te verbeteren. Plantenmelk wordt namelijk vaak verrijkt met calcium om evenveel voedingswaarde te hebben als koemelk.

Koemelk: voor en tegen

Koemelk is een zeer belangrijke bron van calcium in de voeding. Het levert ook een belangrijke bijdrage aan de eiwitvoorziening. Rijk aan fosfor, kalium, oligo-elementen, vitamine A, B1, B2 en B6, blijft koemelk het meest complete en veelzijdige product.

Maar koemelk heeft ook zijn nadelen. Met zijn hoge gehalte aan lactose is het moeilijk te verteren. Koemelkeiwitten kunnen allergieën en ziekten veroorzaken zoals astma, eczeem, acute vermoeidheid, migraine, bronchitis en nasopharyngitis bij zuigelingen, kinderen en volwassenen. 

Bovendien is koemelk uit ecologisch oogpunt een echte ramp. Om meer melk te produceren, worden koeien elk jaar kunstmatig geïnsemineerd. De vaarzen worden op zeer jonge leeftijd bij hun moeder weggehaald om de melkproductie veilig te stellen. Naast de voor de hand liggende negatieve gevolgen voor het welzijn van het vee, produceert het grote aantal melkkoeien veel methaan, een broeikasgas.

Voor- en nadelen van plantaardige dranken

Plantaardige melk is veel lichter verteerbaar. Het is rijk aan vitaminen en bevat geen lactose of caseïne, het eiwit in koemelk dat darmflorastoornissen en darmpermeabiliteit veroorzaakt. 

Een ander belangrijk voordeel, vooral voor lijners, is dat plantaardige dranken minder calorieën, vet en suiker bevatten dan koemelk. Rijk aan kleine vezels, heeft plantaardige melk onbetwistbare voedingsvoordelen die het tot een zeer interessant voedingsmiddel maken.

De nadelen van plantaardige melk zijn dat ze minder vitamine C bevat dan koemelk en minder rijk is aan eiwitten. Het is echter mogelijk dit gebrek aan eiwitten te compenseren door de voeding te diversifiëren en eiwitbronnen te zoeken in andere producten zoals vlees, schelpdieren, vis, eieren, granen, oliehoudende zaden of peulvruchten.

De voedingswaarde van plantaardige melk

Elke plantaardige drank heeft zijn eigen voedingskenmerken.

Sojamelk

Sojamelk is de meest populaire plantaardige melk. De samenstelling van de voedingsstoffen is zeer vergelijkbaar met die van ½ afgeroomde koemelk. Sojamelk is rijk aan eiwitten. Het is een uitstekende bron van vezels en meervoudig onverzadigde vetzuren. Doordat sojamelk geen calcium bevat (dit wordt vernietigd tijdens van het malen), wordt het dikwijls verrijkt met calcium. Deze plantaardige melk is niet geschikt voor kinderen jonger dan zes jaar en voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Amandelmelk

Amandelmelk is een licht verteerbare melk met een lage glycemische index en is daarom geschikt voor mensen met diabetes. Het is ook geschikt voor mensen die op hun cholesterol letten. Amandelmelk is rijk aan magnesium, ijzer, vitamine E en vezels. Het is zeer populair om zijn milde, lichtzoete smaak en zijdezachte textuur. Amandelmelk bevat de helft minder calorieën dan koemelk.

Havermelk

Havermelk is een zeer goed alternatief voor koemelk, omdat het vanuit voedingsoogpunt zeer interessant is. Het is rijk aan vezels, onverzadigde vetzuren, magnesium en ijzer. Havermelk vertraagt de opname van koolhydraten, reguleert het slechte cholesterol, helpt bij de bestrijding van hart- en vaatziekten, vermindert trek en vermijdt glycemische pieken.

Het is opwekkend en zeer nuttig voor de werking van de hersenen, waarvoor het een goede brandstof is. Tot slot helpt havermelk de schoonheid van de huid te bewaren. 

Maar let op: havermelk bevat sporen van gluten maar geen calcium, in tegenstelling tot koemelk. Met calcium verrijkte havermelk verdient daarom de voorkeur.

Rijstmelk

Rijstmelk heeft een neutrale en milde smaak. Het is de voorkeursmelk van kinderen. Het bevat weinig koolhydraten en is rijk aan vezels, vitamine E en B en mineralen. Rijstmelk bevat weinig eiwitten en geen calcium. Het is ook een glutenvrije melk.

Hazelnootmelk

Hazelnootmelk is de lekkerste van de plantaardige melken. Het bevat meer calorieën dan andere plantaardige dranken en wordt niet aanbevolen voor diabetici. Hazelnootmelk is rijk aan ijzer en magnesium en bevat geen gluten.

Tot besluit

Plantaardige melk is een zeer goed alternatief voor koemelk, vooral voor mensen met een lactose-allergie en voor veganisten. Heb je al eens gedacht aan een kruidenmengsel om een plantaardige drank lekkerder te maken ? Blends zijn een mengsel van biologische kruiden die de smaakpapillen strelen en ook uw gezondheid beschermen. Een echte cocktail van vitaminen die het lichaam verzorgt en het organisme stimuleert.